Jan Eriksson Augusti-2001 Utredningsmetodik Utredningar kan göras inom många olika
discipliner, t ex inom polisen, socialtjänsten eller psykiatrin. Principerna för
hur utredningen bör utformas är desamma som vid skrivande av en
forskningsartikel eller en akademisk uppsats. I nedanstående artikel har jag
valt ut några grundläggande begrepp inom utredningsmetodiken. Jag syftar
alltså inte till att göra någon heltäckande genomgång av hur en utredning bör
genomföras. * Ett vanligt misstag vid utredningar är att
utredaren i ett tidigt skede av utredningen låser fast sig vid en uppfattning
om vad utredningen skall mynna ut i. Man börjar så att säga i slutet. I ett tidigt skede, eller redan från
början, bestämmer sig utredaren för vem som är mördaren, incestförövaren, att
den som utreds missbrukar narkotika, lider av en paranoid schizofreni etc.
Resten av utredningen går åt till att samla in fakta som lätt går att passa
in i den förutfattade mening man redan har. Jämför en deckarförfattare som kan lägga ut
en mängd pusselbitar som läsaren kan passa ihop och tro sig veta vem mördaren
är. I slutet av boken visar det sig att en helt annan person var mördaren.
Till alla pusselbitar fanns alternativa tolkningar och en helt annan bild,
kanske en mängd olika bilder, hade kunnat skapats. Vi har en tendens att söka bekräftelse i
verkligheten för de uppfattningar och åsikter vi redan har, och bortse från
sådant som talar emot vår uppfattning om sakernas tillstånd. Detta är inget
onaturligt eller något som måste tyda på en ond avsikt. I en utredning som
berör människors liv kan det emellertid vara förödande. För att motverka dessa tendenser bör en
utredare arbeta hypotesbildande. En hypotes kan
definieras som ett påstående på
försök som skall prövas med lika ansträngning för och mot. Observera
slutet på definitionen: lika
ansträngning för och mot. Utredaren kan laborera med flera olika
hypoteser samtidigt. Alternativhypoteser kan ställas upp som går stick i stäv
med varandra. Utredaren bör tydliggöra vilka hypoteser han arbetar med. Ur psykologförbundets rekommendationer: ”Hypotesformulering Vid tillförlitlighetsanalysen används en
vetenskaplig forskningsmetodik där man utgår från en given frågeställning och
undersöker denna med hjälp av ett hypotesprövande förfaringssätt. Med
förundersökningsmaterialet som underlag formuleras ett antal hypoteser
angående uppkomstbetingelserna för de utsagor som är föremål för utredning. Exempelvis: Huvudhypotes NN:s utsagor om övergrepp /specificerade/ från faderns sida, bygger på
självupplevda händelser som denne utsatt henne för. Alternativhypoteser NN:s utsagor har helt eller
delvis tillkommit genom påverkan, medveten eller omedveten, från någon annan
person. Någon annan person har utsatt
NN för de handlingar som tillvitas fadern. NN:s utsagor har tillkommit
genom fantasier eller fabuleringar. NN:s utsagor har tillkommit
som hämnd eller för att utverka fördelar. NN:s utsagor har misstolkats
av omgivningen och avser inte övergrepp. Var och en av hypoteserna
motiveras med hänvisning till det föreliggande materialet och flera av dem
kan ha "underhypoteser". Nya hypoteser kan genereras genom de
uppgifter som framkommer under utredningsarbetets gång. Öppenhet och
flexibilitet krävs för att inte utredaren ska bli selektiv i sitt tolkande av
materialet eller låsa sig vid ett synsätt.”
(Sveriges psykologförbund 1996) Ett överdrivet sökande efter bekräftelse på
hypotesen, att man så att säga finner det man söker efter, kallas confirmation bias. Ett viktigt uttryck som bör finnas i varje utredares
vokabulär. En
utredning kan innehålla utredarens tolkningar av materialet. Vad som är
viktigt är att tolkningarna skiljs i texten från de konkreta observationerna.
Skilj alltså på observation/fakta och tolkning/värdering. Det
skall vara tydligt vad som är utredarens tolkning. Tolkningen måste också
givetvis ha sin grund i fakta och får således ej fritt fabuleras ihop. Att
skriva att en person kom in i rummet och uppträdde aggressivt, är en
tolkning. Vad är observationen? Att skriva att en person under samtalet
tillämpar försvarsmekanismer som klyvning, förnekande etc
är en tolkning. Vad är observationen? Att skriva att ett barn inte ”knyter
an” till modern, är en tolkning. Vad är observationen? En viktig
fråga är också: Finns det alternativa tolkningar? Innan utredaren bestämmer
sig för vilken tolkning/bedömning som är den mot bakgrund av faktamaterialet
mest troliga, måste utredaren ha visat att han sett och har förstått att det
kan finnas olika alternativa tolkningar till ett beteende. Detta måste
utredaren konkret visa i texten genom att räkna upp, lista, de alternativa
tolkningsmöjligheter som står till buds. Gör inte utredaren detta begår han
det klassiska tankefelet imperfecta enumeratio: ofullständig uppräkning /av alternativa
tolkningsmöjligheter/. Ett exempel. En mormor har kallats till
socialtjänsten för ett referentsamtal i en barnavårdsutredning. Mormodern har
två döttrar och ena dottern riskerar att få sitt barn omhändertaget. När
mormodern beskriver sina två döttrar talar hon om den ena i enbart positiva
ordalag, hon är enastående med sina barn, var alltid duktig i skolan, skötsam
osv. Mormoderns andra dotter talar hon om i enbart negativa ordalag. Hon är
oärlig, missbrukar, har dålig hand med sina barn etc. Socialsekreteraren uppfattar att mormodern
beskriver sina döttrar i svart-vit termer. Socialsekreteraren tänker inom sig
att kvinnan har svårt att se nyanser i människor, kanske är hon s k tidigt
störd och lider av en borderlineproblematik som hon sedan har fört i arv till
sin dotter. Låt oss välvilligt säga att detta är en möjlig tolkning utifrån situationen. Vad som är väsentligt är dock
att utredaren måste se att det också kan finnas alternativa tolkningar till
denna situation. (Om man nu överhuvudtaget måste göra en tolkning utifrån ett
så minimalt material.) Alternativa tolkningar: ·
Mormodern
befinner sig i en krissituation innebärande att hon tillfälligt
fungerar på en tidig funktionsnivå och börjar använda primitiva försvar som
”klyvning” (= svart-vit tänkande, bristande förmåga att se nyanser i
människor). ·
Situationen
gör att mormodern tvingas ”förtala” den ena dottern för att hon tror att
detta är vad socialtjänsten behöver höra för att tillfredsställa barnens
behov. ·
Mormodern
har rätt. Döttrarna är väldigt olika, av olika anledningar. ·
Socialsekreteraren
har en förutfattad mening om att mormodern skall vara tidigt störd.
Socialsekreteraren uppfattar och förstärker därför genom sina frågor sådant
som bekräftar hans förutfattade mening. Fler
tolkningar är tänkbara… * Självgynnande attribution innebär att jag tillskriver en person egenskaper
därför att det gynnar mig själv. ”Min klient/patient har gjort stora
framsteg, och fått en ökad självinsikt, sedan vi inledde vår kontakt. Att hon
nu när behandlingen upphör säger sig vara missnöjd är ett utslag av
separationsångest, vilket är ett av hennes problem.” Det är sällan man hör en
behandlare säga att behandlingen varit misslyckad, eller till skada för
klienten/patienten. (Hur visade sig den ökade självinsikten? Vad är
observationen? Har behandlaren sett att det kan finnas alternativa tolkningar
till detta, än behandlarens egen förträfflighet?) Fundamentalt attributionsfel innebär att man tillskriver en person en
egenskap som enbart finns i en viss situation under vissa omständigheter.
Exempelvis skriver man: ”Kvinnan är
aggressiv.” * Relationslogik. Att missbruk av cannabis och heroin leder
till sug efter sötsaker, innebär inte
åt andra hållet att stora inköp av sötsaker beror på narkotikamissbruk. Att
människor med paranoid schizofreni gärna sätter sig långt bak i bussen, innebär
inte åt andra hållet att man har paranoid schizofreni för att man sätter sig
längst bak i bussen. Att barn som utsatts för incest drabbas av vissa
symptom, innebär inte att alla barn som har dessa symptom, varit utsatta för
incest. (Utvidgad analöppning hos barn kan vara ett tecken på sexuellt
övergrepp. Detta innebär inte att alla barn som har utvidgad analöppning,
varit utsatta för incest. Vid ”incestepidemin” i den engelska staden
Cleveland diagnostiserade två läkare på ett halvår 121 barn som utsatta för
sexuella övergrepp på dessa grunder.) Vad är basfrekvensen för olika
beteenden? Alltså hur vanligt är i en kontrollgrupp ett beteende som beskrivs
som avvikande för en speciell person? T ex om ett barn på daghemmet talar om
sex, s k pratsex. Eller att barn leker sexlekar. Eller att en person dricker
30 cl starksprit i veckan. * Utredarens påverkan. Hur mycket av ett beteende kan härledas
till det faktum i sig att en utredning har inletts? Som utredare utlöser man
många gånger en kris i en familj. T ex när man inom socialtjänsten meddelar att en anmälan har inkommit. Vid
ett omedelbart omhändertagande av ett barn, med allt vad detta innebär av
trauma för barnet, kan det vara svårt att skilja vad som är primärt stört hos
barnet, och vad som tillkommit sekundärt av de beslut socialtjänsten tvingas
ta. Antag
att ett daghem fattar misstankar om
att ett barn utsätts för misshandel i hemmet. Från daghemmet börjar man föra
anteckningar av vad barnet säger. Sannolikt kommer det att uppstå en spänning
från daghemspersonalen gentemot barnet, som barnet kan känna av, och påverkas
negativt av. Barnets beteenden kan sedan tolkas som orsakat av störda
hemförhållanden. Som
utredare är det svårt att undvika att ge positiv förstärkning (t ex genom
intensifierad ögonkontakt, kroppshållning) när en person beskriver sina
problem i termer som jag som utredare har lätt att sympatisera med. Detta kan
innebära att personen undviker att beskriva sitt problem på ett alternativt
sätt. Ett exempel är en person med missbruksproblem som med en psykodynamiskt
inriktad utredare talar om sin barndom och om den frånvarande pappan som
ersatts av drogerna. Med en annan utredare hade kanske personen mer betonat
biologiska faktorer och förstärkningsmekanismer (”kicksökande”). Medvetenhet
om dessa fenomen är nödvändiga för utredare och andra intressenter. (Detta är
anledningen till att man använder dubbelblindstudier inom forskningen. För
att inte intervjuarna omedvetet skall påverka forskningspersonerna, vet
varken forskningspersonerna eller intervjuarna vilka av de intervjuade som
tillhör experimentgruppen, och vilka som tillhör kontrollgruppen.) Vilken
roll spelar intuitionen för en utredare? Intuitionen kan vara en
produkt av utredarens förutfattade meningar och fördomar. Intuitionen kan
återspegla utredarens egna personliga erfarenheter, vilka inte nödvändigtvis
har relevans för den pågående utredningen. Att en utredare känner intuitivt
att det försiggår övergrepp i en familj, behöver alltså inte innebära att
detta återspeglar den faktiska sanningen.
Det kan finnas alternativa tolkningar till det som utredaren intuitivt
tyckt sig ha observerat eller känt igen från tidigare sammanhang. Utredarens
intuition skall dock ej ignoreras. Den kan också vara en produkt av väsentliga
erfarenheter och kunskaper som inte alltid omedelbart går att formulera i
konkreta observationer. Slutsatsen blir att intuitionen kan generera
hypoteser. Hypoteser som måste prövas kritiskt, med lika ansträngning för och
mot. * Ibland kan
läsas att utredaren ”känner oro” för en klient eller för ett barns situation.
Huruvida utredaren är orolig eller inte, är emellertid irrelevant för de
beslut som fattas. Beslut om att inleda utredning eller omhänderta barn skall
inte fattas utifrån att utredaren känner sig orolig, utan p g a faktiska
omständigheter. * Glidning innebär en betydelseförändring av uppgifter, t e x att det som
först i utredningen framställs med viss tveksamhet eller försiktighet, längre
fram blir en etablerad sanning. ”Från psykiatrin har sagts att han möjligen
lider av schizofreni.” blir i slutet ”Mannens från psykiatrin bekräftade
schizofreni…” Glidningen kan ibland ske i flera steg och vara svår att
upptäcka. * Språkliga markörer. Använd osäkerhetsmarkörer: ger intryck
av, tyder på, förefaller, synes… Undvik fabuleringsmarkörer: alltid,
aldrig, hela tiden, ständigt, överallt... Var vaksam
på skillnaden mellan att: ”Andersson
uppger/hävdar/menar/säger/påstår/anser att han inte missbrukar alkohol.” ”Säger” är
ofta ett neutralt och bra uttryck. ”Förnekar missbruk” är däremot ett
tveksamt uttryck då det kan implicera (underförstå) att Andersson faktiskt
missbrukar. Om uttrycket ändå används skall det vara tydligt att detta är
utredarens tolkning och skiljt i texten från observationen. * Ibland kan
man utifrån vad som skrivs i utredningen ana att personen inte uttryckt sig
på detta sätt spontant, utan troligen fått en ledande fråga. Kanske inte
förstått frågan helt och fullt, men känt sig osäker och nickat svagt till
svar. Det kan
alltså vara väsentligt om en person uttryckt något spontant eller som svar på
en fråga. Markera i så fall detta. * Var
källkritisk. Hur vet du detta? är en bra fråga. Andrahandsuppgifter är oftast
jämförbart med skvaller och bör då inte föras in i utredningen. * I
utredningar inom t ex socialtjänsten är oftast väsentligt att personers resurser
förs in i utredningen. * Genom att
läsa en utredning kritiskt kan man, på samma sätt som med en historisk
skildring, relativt snabbt se om det
finns en tendens i framställningen. Utredaren eller historikern
försöker ensidigt belägga en tes. Man ser att alla tolkningar drar åt samma
håll, utredaren har inte försökt att argumentera emot sina hypoteser osv.
Även när det är till synes uppenbart att en person är mördare och kanske till
och med har erkänt själv, brukar det finnas omständigheter som talar emot.
Lyfts inte detta fram är utredningen tendentiös och confirmation
bias kan misstänkas. (Ett argumentationsknep
i t ex debattartiklar, som dock snabbt brukar genomskådas, är att enbart
lyfta fram de svagaste argumenten mot sin tes.) * En utredning bör inledas med syfte och
frågeställningar. Syftet är vidare och snävas in av frågeställningarna. Det
är frågeställningarna som styr utredningen. Detta handlar också om
rättssäkerhet för den som blir utredd. Man skall inte utreda mer än vad som
är nödvändigt, och inte gå utanför frågeställningarna. Det är
frågeställningarna som skall besvaras i den sammanfattande bedömningen. I
sammanfattningen skall inget nytt material läggas till. Bedömningen får ej
fritt fabuleras ihop, utan skall vara grundad i och bygga på vad som
framkommit i faktaunderlaget tidigare i utredningen. Även relevant forskning kan givetvis refereras. Den juridiska grunden för myndigheters
utredningar finns i grundlagen. I 1 kap 9 § Regeringsformen talas om att
myndighetsutövning skall kännetecknas av ”saklighet och opartiskhet”.
Utredaren påverkas ofta känslomässigt av den han utreder, och utsätts ibland
för påtryckningar under utredningens gång av olika intressenter. För att
kravet om opartiskhet skall uppfyllas kan därför beslut behöva tas en nivå
ovanför utredaren. En
utredning gjord inom socialtjänsten brukar oftast inledningsvis presenteras
på en s k ärendedragning. (Därefter kan den gå vidare till socialnämnd samt i
vissa fall även länsrätt/kammarrätt/regeringsrätt.) Under en
ärendedragning måste man vara vaksam för ett socialpsykologiskt fenomen som
brukar benämnas grupptänkande. Begreppet grupptänkande, eller groupthink, studerades först av Irving Janis i hans bok Victims of groupthink (1972). Janis hade förvånats
över Kennedyadministrationens beslut att invadera Kuba, den s k
grisbuktsinvasionen 1961. Invasionen blev ett förutsägbart fiasko och
Kennedyadministrationen verkade att ha tappat verklighetsförankringen. Kännetecknande
för grupptänkandet är en känsla av osårbarhet, tron att ”vi” har rätt,
tendens att ignorera information som talar mot gruppens uppfattning, starkt
grupptryck, ringaktning av ”dom”-grupper. Förutsättningarna
för grupptänkande är en hög grad av gruppsammanhållning, isolering gentemot
omvärlden avseende information och påverkan, dynamisk och påverkande ledare,
stress p g a yttre hot. Den som har
befunnit sig i ett antal (arbets)grupper kan säkert
känna igen fenomenet. Konsekvenserna av grupptänkandet blir helt enkelt
dåliga beslut. Vad som är
väsentligt under en ärendedragning inom socialtjänsten är att uppmuntra
avvikande och ifrågasättande uppfattningar om den utredning som presenteras.
När alla tycker likadant börjar det bli farligt. Universitetens
oppositionsförfarande där opponenten har som syfte att kritisera den
avhandling som läggs fram, är ett sätt att motverka grupptänkande. Studier om
grupptänkande på socialkontor refereras i Edvardsson (1996). * Var
försiktig med ideologiska uttryck som t ex bortträngning eller tidig
störning. Om de ändå används är det väsentligt att utredaren är medveten
om den kritik som från olika håll riktas mot dessa begrepp. Likaså finns en
kraftig kritik mot tester som Rorschach och
Ericametoden. Var
medveten om begränsningarna i vårt minne och hur våra, även utredares,
minnesbilder kan förvanskas. Tag del av
minnesforskningen… Vid
utredande av exempelvis sexuella övergrepp på barn, kvinnomisshandel och
missbruk är debatten i dessa frågor ofta skarpt polariserad och forskningen
ibland motstridig. Var medveten även om detta… Framställningen
ovan bygger till stor del på Bo Edvardssons ”Kritisk utredningsmetodik”
(Liber 1996). Edvardsson är leg psykolog och docent och var min lärare i
utredningsmetodik på socionomutbildningen i Örebro. Gunnar
Törngren har skrivit boken ”Utredning som förändringsverktyg” (Upplands Väsby
kommun 1995). Törngren beskriver utredandet ur ett lösningsfokuserat
perspektiv. Om sexuella övergrepp på
barn (Intern länk) Missbruksforskning (Intern länk) Kvinnomisshandel
(Intern länk) Om orsakssamband
(Intern länk) Frågor om
utredningsmetodik (Intern länk) Copyright © 2001 Jan Eriksson |
|
|