Jan Eriksson                                                                                                               Hem

-2002                                 

 

Terrorism är en text som jag skrev 1988. Den återges här utan ändringar.

 
 

 

                                           

 

                                           

 

Terrorism (1988)

 

Ett gisslandrama är över. Massmedierna har under flera dygn eller veckor följt händelseförloppet med spänning. De som tagit gisslan beskrivs som ”mördare”, ”banditer”, ”galningar”…

 

Så är dramat över och gisslan frisläpps. Ibland efter mycket lång tid i fångenskap. Kanske har det krävts dödsoffer.

 

Vår dom över förövarna är hård. Man talar om att införa dödsstraff. Vi minns lynchstämningarna från Norrmalmstorg.

 

Massmedierna följer upp med intervjuer av den frisläppta gisslan. Nu inträffar emellertid det underliga att gisslan inte alls ställer upp på massmediernas beskrivning av ”de kallblodiga mördarna”. Man hävdar tvärtom att de verkade högst mänskliga. Kanske uttrycker man t o m sympati för deras motiv.

 

Journalisten ifråga kontaktar då en psykolog, och denne konstaterar raskt att den frisläppta gisslan lider av det s k  Norrmalmstorgssyndromet (Stockholmssyndromet). Det är ett känt psykologiskt faktum att har man på detta sätt under lång tid levt under stark psykisk press fäster man sig vid sina fångvaktare och bödlar. Att man tyr sig till och försvarar sina bödlar är emellertid inte uttryck för någon verklig förståelse, utan handlar enbart om att man befunnit sig i en beroendesituation samtidigt som man levt under oerhört pressande förhållanden.

 

Men är det verkligen alltid så att den förståelse gisslan visar för sina fångvaktare nödvändigtvis måste bero på ”Norrmalmstorgssyndromet”? Kan man inte tänka sig att gisslan faktiskt fått en annan bild av sina fångvaktare än den som givits i press, radio och TV?

 

Själva ser sig ofta flygplanskapare och ”terrorister” som frihetskämpar som är beredda att offra sina liv, inte för egen vinnings skull, utan för sitt folks frihet. Och vilka medel använde inte vi själva, västmakterna, när vi slogs för vår frihet och vår existens under andra världskriget? Har vi glömt brandbombningarna av Hamburg, Dresden, Tokyo…?

 

I USA anser man än idag officiellt att atombombningarna mot Hiroshima och Nagasaki var berättigade. Idag slår även s k konventionella vapen urskillningslöst – och dödar civila. Detta dödande brutaliserar soldaterna, vare sig man deltar i ett ”rättfärdigt” eller ”orättfärdigt” krig. Även svenska soldater skulle i ett krig tortera, våldta, döda kvinnor som samarbetat med motståndarna osv. Sådant är krigets ansikte och mot detta hjälper inga folkrättsliga regler.

 

Jag hävdar inte att tortyr och våldtäkter är nödvändiga för att vinna ett krig, men de är ofrånkomliga beståndsdelar i kriget. Och kan man verkligen acceptera ett krig, utan att också acceptera krigets beståndsdelar? Hur människor brutaliseras? Upptrappningen av våldet?

 

Vad har vi alltså för rätt att så kategoriskt fördöma ”terrorister” som använder medel som vi själva i hög grad accepterar, när vi anser de vara nödvändiga?

 

Borde vi inte istället för varje nytt terrordåd ställa frågor som: Vari ligger orsakerna till terrorismen? Kämpar man för ett rättfärdigt mål? Är handlingen effektiv för att nå det eftersträvansvärda målet? Kan det vara rätt att tillfoga lidande för att förhindra ett än större lidande? Hur bör man värdera riskerna för att det lidande man då tillfogar i sin tur föder nytt hat och lidande? Finns det för terrorgruppen/befrielserörelsen alternativa metoder? Finns det handlingar man aldrig kan acceptera, även om de vore nödvändiga för att nå friheten? Är det i så fall, som Sokrates uttryckte det, bättre att lida orätt än att göra orätt?

 

Jag tror att ett sådant här betraktelsesätt skulle vara mer rättvisande, såväl mot terroristerna som mot oss själva.

 

 

                                                               1988-04-20

 

 

 

 Tillbaka till Pacifism…

 

Hem