Linnéstadens psykoterapiinstitut Hem
Tidig
Störning 1 Termin
1 vt-1993 Jan
Eriksson PSYKOPATI - Jag sköt tills
det var tyst. Jag minns deras dödsskrik och min äkta förvåning över att de
var mänskliga ‑ jag trodde de var som i TV‑serierna. Det skrevs
att jag kände lättnad över att ingen polis dog vid postrånet ‑ men det
var nonsens. - Hade du inga
skuldkänslor, inget samvete? ‑ Nej. Jag var
rädd och paranoid. Varje mänsklig kontakt gjorde ont och all vård var för mig
lika med smärta. Varför visste jag naturligtvis inte.
(1) (Intervju med Lars-Inge
Svartenbrandt) Psykopati. Sociopati. Karaktärsstörning. Personlighetsavvikelse. Kärt barn har många namn frestas man
att skriva. Men naturligtvis är det inte så. Omskrivningarna har varit ett
sätt att få bort den dåliga klang som ordet ”psykopat” bär med sig: En
våldsbenägen och farlig person med defekt hjärna utom räckhåll för bot och
bättring. Är det då inte så? Föds inte vissa
människor med ”dåliga gener”, vilket får dem att begå onda handlingar? Och i
så fall måste väl behandlingen begränsas till att dämpa symptomen genom
medicinering alternativt genteknologiska ingrepp, lobotomering o dyl. Nej, jag tror
att detta är ett förenklat, för att inte säga felaktigt synsätt. Inom schizofreniforskningen har man
genom tvillingstudier kommit fram till att det finns en genetisk disposition för
schizofreni. Det finns dock inget som säger att man ärver sjukdomen
schizofreni. Det som ärvs kan vara en psykisk känslighet som i kombination
med ogynnsamma omständigheter under den tidiga barndomen kan leda till
psykisk sjukdom. Får samma barn en varm och trygg start på livet kan det
istället utvecklas till en sensibel och känslomässigt begåvad person. Det finns inte heller några belägg
för att psykopati skulle ärvas genetiskt. Detta resonemang utesluter dock
inte att psykopatin i vissa fall kan utvecklas till följd av hjärnskada. Låt oss nu börja med att
karakterisera psykopaten. Därefter reder vi ut orsakerna bakom psykopatin för
att så småningom diskutera behandlingsmöjligheterna. Någon entydighet i begreppet
psykopati finns inte. Ordet psykopati finns t ex inte med i den
internationella diagnosmanualen DSM III. Trots detta används beteckningen
psykopati både i dagligt tal inom olika vårdinstitutioner och som diagnos
inom rättspsykiatrin. Olika författare har också beskrivit psykopaten på ett
relativt likartat sätt. Kännetecknande är följande: Den psykopatiske personen är asocial.
Detta innebär inte nödvändigtvis att psykopaten är våldsam eller ens
kriminell (2). Cullberg (1986) beskriver hur psykopater ur överklassen
lättare kan agera ut sitt aggressiva och avvikande beteende utan att gå
utanför lagens råmärken: ” Att betala
prostituerade för tjänster som är klart avvikande eller sadistiska, att
spekulera i luftbolag och skattesmitning respektive att hålla människor i ett
ekonomiskt beroende där de får tåla en hänsynslös behandling behöver inte
kollidera med vår lagstiftning. Det gör däremot misshandel, bankrån och
narkotikalangning, något som oftare sker i lägre socialgrupper. För den som
själv befinner sig på botten och har behov av att slå neråt finns bara de
svagare familjemedlemmarna kvar.” Psykopaten är
också extremt spänningssökande. Även den normala människan söker spänning,
men detta spänningssökande uppvägs av ett behov av trygghet och stabilitet. Psykopaten låter sig utan hänsyn och tanke på konsekvenserna styras av
sina impulser, som genast leder till handling. Detta gör att psykopatens liv
blir splittrat och utan stabilt mål, vare sig det handlar om kärlek eller
eventuell kriminalitet. Han söker också ständigt efter en egen identitet, men
har ingen psykosbenägenhet. Nygaard Jensen (1979)
skriver: ”’Psykopaten’
befinner sig i ett permanent sökande efter en bekräftelse på sin identitet....han försöker främmandegöra sin identitet t ex genom
namnförändring, vilket ofta förekommer. Men när han konfronteras med detta
erkänner han, att det är en lek eller försöker rättfärdiga sig med diverse
logisk argumentation.” Så kommer vi till den punkt som nog
många associerar med psykopati, nämligen avsaknaden av samvete.( Eller för
att uttrycka det freudianskt: ett dåligt utvecklat överjag.) Psykopaten har
möjligen förmåga att känna skam, om man ”kommer på” honom - men han känner
ingen skuld. Psykopaten kan i ord uttrycka förståelse för moralprinciper, men
de har ingen personlig betydelse för honom. Han kan uppträda starkt
moraliserande över sina medmänniskor på just de områden där han själv har
tydliga brister. Överjaget existerar alltså, men är splittrat. Psykopaten saknar också förmåga att
uppleva kärlek. Hans periodiska förbindelser saknar djup och ömhet och slutar
ofta med en plötslig brytning eller en aggressiv explosion. Han behandlar
andra människor enbart som objekt för sin egen tillfredsställelse. Detta gör
honom isolerad, till en ”ensamvarg”. ”Han handlar
inte av ond vilja, utan av brist på vilja att vilja
annat än det rent egoistiska, kortsynta. Detta bekräftas av det huvudlösa,
kortsiktiga beteende som han visar och som på endast kort sikt kan ge honom
vinst, men som på längre sikt för det mesta ger honom lidande.” (3) Mycket i det psykopatiska beteendet
påminner om den narcissistiska personligheten. Idealiseringen av vissa
människor och nedvärderingen av andra, en storslagen ”grandios” självbild,
extrem självcentrering, brist på intresse och empati för andra, behovet av
beundran och bekräftelse från andra. ”Ytligt kan de te sig deprimerade, t ex
om de överges. Det karakteristiska är dock att dessa känslor mera består av
aggressiva tankar och fantasier om hämnd än av förlust- och
sorgeupplevelser.” (4) Vad som bl
a skiljer den narcissistiska personligheten från den psykopatiska är den
senares större impulsbenägenhet och bristande hämning. En försvarsmekanism som är intressant
i sammanhanget är det som kallas splitting (eller ”klyvning”). Detta innebär
att goda och dåliga egenskaper hålls isär. En människa ses som antingen bra
eller dålig. Kanske i ena stunden alltigenom god, och i andra stunden
alltigenom ond. En person som tillämpar splitting kan ha fina och högtstående
ideal och samtidigt bete sig som ett svin. Och utan att se någon motsättning
i detta. På förmiddagen kramar man sina barn, på eftermiddagen gasar man
ihjäl judar... Vissa människor idealiseras, andra nedvärderas i ett
”svart-vitt tänkande”. Personer med splitting av detta slag klarar alltså av ”förälskelsefasen”
i ett förhållande, men sedan blir det problem. Genuina närhetsförhållanden
blir omöjliga. I psykodynamisk teori härleder man
splittingmekanismen till det lilla barnet som inte klarar av att ta in att
det är samma ”goda” moder som kommer med bröstet som den ”onda” moder som
inte finns där när barnet skriker efter mat. För att skydda det goda från att
förstöras av det dåliga, klyver barnet. Splitting är en primitiv
försvarsmekanism som så småningom skall bytas ut mot bättre fungerande försvar. ”Förnekande” är ett annat försvar som
små barn och psykopater tillämpar. Detta innebär att man drar täcket över
huvudet och inte låtsas om det som finns. Själva kan vi också använda oss av
sådana här försvar, som splitting eller förnekande, om vi t ex är uttröttade
eller hamnar i en krissituation. Nu börjar vi komma in på orsaker till
psykopati. Enligt psykodynamisk teori ligger orsakerna till s k tidiga störningar (dit psykopati räknas) som ordet
säger, tidigt. Att barn är som mest känsliga för fysiska skador när de är
nyfödda håller de flesta med om. Men när det gäller psykiska bristsjukdomar
tror vi tvärtom att barn tål mer ju mindre de är. Det man varit med om som
spädbarn minns man ju ändå inget av .... och han är
ju så liten så det har väl ingen betydelse….och
barn har ju så bra läkkött… Så här är det alltså inte. Ett barn
är som mest känsligt för psykiska påfrestningar under sitt första levnadsår.
Barn som har bristande människokontakt under första tiden - men ges mat och
varma kläder - utvecklas såväl fysiskt som psykiskt sämre än barn som fått
dåligt med mat och kläder, men god människokontakt. Och detta är inte något
som barnet senare automatiskt tar igen, även om förhållandena förbättras. Samvete (överjagets medvetna del) är
inte något man föds med. Det uppstår till följd av att barnet identifierar
sig med föräldrarnas begränsande, förbjudande och moraliska sidor. Vad vi vet
om psykopater är att de oftast kommer från hemförhållanden som är ytterst
svåra med inkonsekvent, ryckig uppfostran med växlande vårdnadshavare. ”Mäktiga och skiftande, lynniga och
hårda fadersgestalter, alternativt en total brist på nära män, och en mor
vars mans- och kvinnobild är starkt förvänd, gör att överjaget byggs upp i
hatiska strukturer där varje tendens till mjukhet eller inkännande upplevs
som livsfarlig och snabbt förbyts i aggressiv handling.” (5) Det handlar inte bara om att fysiskt
bli slagen, utan också om ett tidigt psykiskt avvisande. Fysiskt våld i
kombination med kraftig förödmjukelse. Avbrutna fingrar, incest, ”fadern
hängde upp honom i fötterna och slog på ett sadistiskt sätt” (cit ur journal) etc. Begreppet ”taskig barndom” får här
en annan innebörd. ”Även i
materiellt sätt mycket välsituerade uppväxtmiljöer finns en rad situationer
som kan försvåra överjagsuppbyggnaden och ge svaga jagstrukturer. Barn kan
’städas undan’ i sådana miljöer eller uppfostras av en brokig skara
barnflickor och med en mycket tunn föräldrakontakt. Föräldrarna är i dessa
fall antingen hårt absorberade av yrkesarbete eller personlighetsmässigt
själva kanske narcissistiskt präglade karaktärer.” ”Man kan ibland
träffa personer som vet att berätta om en uppväxtmiljö som varit full av de
element som normalt borde ha medfört en svår jagstörning, men icke desto
mindre har kunnat utveckla starkt inkännande sidor. I dessa fall finner man
ofta att det har funnits en god identifikationsperson i barnets närhet, en
mormor eller en annan trygg person som fått väga upp det övriga.” (6) De med ogynnsam barndom som ändå
lyckas bra har ju ofta dragits fram som exempel på att ”man kan bara man
vill”. Men här ser vi att det hos de s k
maskrosbarnen faktiskt har funnits en trygg person i deras närhet. Om nu inte
detta funnits då? Och man dessutom har en ogynnsam genuppsättning med sig
från födseln? Kan man då bli något annat än ”ett samhällets olycksbarn”? Har
man en fri vilja att välja sitt liv? Är man verkligen ansvarig för sina
handlingar? Själv har jag svårt att acceptera
tanken på att avsäga människor ansvaret för deras handlingar. Men förmodligen
är vår vilja inte så fri som många anser. Vi kanske har ett val, men ett
begränsat sådant. Och vissa kanske inte ens har detta. Kan man säga till en
människa med t ex schizofreni, att ”ta sig i kragen”? Knappast. Detta resonemang för oss in på frågan
om straff eller vård för psykopater. Dödsstraff är ingen effektiv
metod. Visst blir man av med psykopaten, men till priset att samhället
brutaliseras. Amnesty Internationals statistik visar att i amerikanska stater
som tillämpar dödsstraff ökar antalet grova våldsbrott omedelbart efter varje
avrättning. Dessutom finns alltid risken att man avrättar en oskyldig. En död
kan inte begära resning om nya bevis framkommer. Kastrering (av
våldtäktsmän) bygger på en felaktig syn på våldtäkt. Män våldtar inte för att
de inte kan motstå sin starka sexualitet. Våldtäkt handlar inte om
sexualitet, utan är ett sätt att förnedra och förtrycka offret. Våldtäktsmän
som kastrerats fortsätter alltså att våldta, men med grövre metoder. De kör
upp olika föremål i offret i stället. Förmodligen finns dock vissa personer
vars extremt starka sexualdrift kan minskas genom s k
”kemisk kastrering”. Långa fängelsestraff skyddar
samhället mot brottslingen så länge han sitter inne, men när han kommer ut är
han än värre. Enda möjligheten att förhindra detta är att inlåsningen
kombineras med vård. När vi är små har vi människor
runtomkring oss som betyder mycket för oss och som vi har starka känslor för.
Oftast handlar det om föräldrar eller syskon. När vi blir vuxna överför vi
omedvetet dessa känslor på (en del) människor vi möter. Arbetskamrater,
vänner, fruar... De relationer vi varit i som små, går vi in i igen när vi
blir vuxna. I en chef kan man t ex se sin far. Och detta oavsett om chefen är
man eller kvinna. Så upprepar man sin barndom. Detta fenomen kallas för överföring
och är något som utnyttjas i en psykoterapi. Terapeuten blir då
överföringsobjektet. Terapeutens bemötande ger oss möjlighet att undvika att
upprepa mönster från barndomen. Lars‑Inge
Svartenbrandt berättar om sin behandling och sin terapeut Göran Källberg: ”Hela tiden var jag rädd. Det gjorde så ont i bröstet att jag hade
lust att slå ihjäl Göran. l tanken har jag mördat honom flera gånger. Jag var
livrädd för honom, han som ser så mild ut. Men han slog mig med full kraft i
magen - med verkligheten.” ”Jag hänger mig så kan du stå där med
ditt jäkla vårdprogram”, sa jag till honom. ”Jag förstod att jag sörjde. Jag hade
alltid varit stum inför sorgen. Jag hatade Göran, han blev bärare av mitt
hat. Det var han som väckte känslorna. Jag tål det, sa han och stod kvar.” ”...han var med mig i helvetet som Vergilius
med Dante.” (7) l denna typ av terapi med denna typ
av patienter börjar man inte med att tala om barndomen. Man talar om här och
nu - om brotten. Successivt bryter man igenom försvaren för att komma åt
känslorna. Källberg, som är läkare och
psykoterapeut, betonar att de tidiga störningarna också byggs på av senare
händelser i livet. l en psykoterapi med en psykopat
försöker man bygga upp överjagsfunktionen hos patienten. Nygaard
Jensen (1979) menar att behandlingen måste ske genom en kombination av
”auktoritär återuppfostran”, en moralisk behandling med tvångsinslag och en
psykoanalytiskt orienterad insiktsterapi. Det är viktigt att man som
behandlare är medveten om att man utövar makt över en annan människa. Att
kunna se att ingen psykopat är alltigenom det ”monster” som han beskrivs i
karakteristiken av den ”ideala” psykopaten. Och behandlaren måste också ha
kraft och mod att möta sin egen möjlighet till psykopatisk reaktion - för att
undvika en negativ och fördömande hållning. Det som vanliga människor lever ut med fantasins hjälp lever
psykopaten ut i verkligheten. Psykopater har också ett torftigt fantasiliv.
Och i vissa lägen, som krig, har vi alla (?) en potential till psykopatisk
reaktion. (Se t ex hur svenska FN-soldater betedde sig under kongokriget!) (8) Kanske bör vi sluta att tala om
”psykopater”, och i stället tala om ”människor med psykopatisk reaktion”.
Ordet psykopat används ju lätt som ett skällsord om människor som man av en
eller annan anledning ogillar. Både Cullberg och Nygaard
Jensen menar att samhället har haft ett behov av att stämpla oliktänkande som
psykopater. Strejkledare och agitatorer har t ex klassats som psykopater. Som
Cullberg påpekar missbrukades psykiatridiagnostiken kanske mest uppenbart i
sovjetpsykiatrin. Vissa har därför
velat sätta störningen i relation till de samhälleliga värderingar personen
lever i (därav namnet ’sociopati’). ”De människor, som vi har
karakteriserat som ’psykopater’, har alla varit eller är kunder (fångar eller
patienter) i rättsväsendet eller i det psykiatriska ’väsendet’. Det är en
massiv övervikt från samhällets lägsta klasser bland dessa människor.” "
... att eländiga yttre sociala förhållanden ger ett ökat tryck på
familjelivet och därmed en ökad risk för en utveckling av psykopati, råder
det inget tvivel om. Att nöd och elände skulle befordra solidaritet och
sammanhållning kring stabila värden är en oförskämd lögn.” ”Hur många ’psykopater’ finns det
bland generaler, politiker, affärsmän, läkare, advokater m fl? Även om vi har varnat för att använda
ordet ’psykopat’ som skällsord och för att karakterisera
meningsmotståndare, så står det dock klart för de människor, som har en aning
om psykopatibegreppet, att man till vardags påfallande ofta stöter på
psykopatiskt beteende även hos välbärgade och väletablerade människor.”(9) Vad gäller könsfördelning kan man
också diskutera psykopatidiagnosen. Det går en kvinna på fyra män. Cullberg
tror dock att t ex ’den kvinna som sol-och-vårar män på löpande band’ ofta
felaktigt diagnostiseras som infantil personlighet eller hysterisk
karaktärsneuros. Den bristfälliga överjagsutvecklingen har inte observerats. Varför då överhuvudtaget
diagnostisera? Bl a därför att man därigenom kan
veta vilken behandlingsmetod man bör använda sig av. Man kan också göra en
prognos för förbättring. Och ta del av andra människors erfarenheter av
liknande störningar. Men kan man verkligen bota psykopati?
Ja, detta finns det olika syn på. I Expressen den 20 juli 1993 presenteras
Tommy Alexandersson, 45, över fyra helsidor som ”Sveriges farligaste man”.
(Innebär detta att Svartenbrandt är botad?) Kriminologen Leif G W Persson
tillfrågas i denna artikel om man kan bota sådana personer som Tommy
Alexandersson (”Slaktaren” som Expressen kallar honom). Persson svarar: - Nej, man har aldrig lyckats ’bota’ någon. På
1950-60 talen lobotomerade man vissa brottslingar och förvandlade dem till
zombier, men det har man gått ifrån idag. (Det framgår
inte om GW Persson anser detta vara beklagligt eller inte.) Ofta framställs
på detta sätt psykopaten som ond och obotlig. Mellan raderna, och ibland inte
ens mellan, skymtas eller framställs kravet på hämnd och vedergällning från
samhällets sida. Missförstå mig inte. Den som blivit
torterad, våldtagen eller råkat ut för ett brutalt mord i sin närhet, måste
ha rätt att hata. Jag tror t o m att detta är terapeutiskt viktigt för att
överhuvudtaget ha en möjlighet att ”komma över” det man blivit utsatt för.
Men den som står vid sidan om måste faktiskt försöka förstå och dra lärdom av
tidigare erfarenheter för att förhindra fortsatta våIdsbrott
och en alltmer brutaliserande samhällsutveckling. Vi har lobotomerat och
kastrerat (från 1944 - 1970 kastrerades 416 personer i Sverige) (10), låst in
och för den delen också släppt ut, beroende på vilken ideologi som rått i
samhället. Sällan har resultaten blivit de avsedda. Jag tror att vissa människor i
princip är oemottagliga för terapi. Vilka dessa människor är är förmodligen väldigt svårt att avgöra. Jag tror också att vissa människor
måste vara avskiljda från samhället på livstid (bokstavligt). Det är
förmodligen även här svårt att avgöra vilka dessa människor är. Jag tror att om vi vill leva i ett
”gott samhälle” kan vi inte låsa in varje människa på livstid som begått ett
grovt våldsbrott. Till den som säger att visst kan vi det, ställer jag
frågan: var drar du gränsen? Skall man spärra in den som hotat någon, den som
skadat någon eller den som dödat någon. Och om man inte skall spärra in på
livstid den som bara hotat någon, är du då beredd att ta ansvaret om han
verkligen dödar någon? Vad jag vill ha sagt är att
någonstans måste man alltid ta en risk. Frågan är bara var man sätter
gränsen. Själv sätter jag som sagt också en gräns. Men ett samhälle med
extremt hård strafflagstiftning kommer inte att vara ett gott samhälle att
leva i. Filosofidocenten Torbjörn Tännsjö menade i radioprogrammet Gomorron
världen för några år sedan apropå detta att vi redan i dag accepterar stora
risker för att kunna leva i ett gott samhälle. Han nämnde bilismen som
exempel. Varje år dödas närmare 800 personer i trafiken. Något vi accepterar
för att kunna njuta av bilismens fördelar. Jag anser inte principiellt att det
alltid är förkastligt att döda. Men som jag tidigare har förklarat tror jag
att dödsstraff för negativa konsekvenser med sig för ett samhälle. På
samma sätt tror jag att det skulle föra negativa konsekvenser med sig om man
spärrade in ”för många” människor på livstid. Problemet är bara var man skall
dra gränsen. Göran Källberg som arbetar på Säters sjukhus: ”I vissa fall måste man låsa in
personer väldigt långa tider. Det finns också flera som vi inte alls släpper....det är en svår balansgång för oss.” (11) ”Bara en tredjedel av dem som vi idag
låser in uppfyller prognosen. De övriga två tredjedelarna hålls inlåsta i
onödan. Så ser det ut statistiskt, men vi kan inte peka ut vilka individer
det gäller.” (12) Vårdtiderna på Säter är oftast längre
än ett fängelsestraff för samma brott. Vården består av ”allt från förvaring
till terapi och allt däremellan”. Frågan om terapi handlar naturligtvis inte
enbart om behandlingsbarhet, utan också om kostnader. Av de grova våldsbrottslingar
man jobbar med på Säters sjukhus har man där terapi med mellan hälften och en
tredjedel. I vissa terapier kommer man ingen vart, i andra kan det ta flera
år innan det sker en öppning. Den danska Anstalten ved Herstedvester,
därifrån Nygaard Jensen hämtar sin erfarenhet, har
lång erfarenhet av behandling av psykopati. Man arbetar som tidigare
beskrivits med en kombination av tvång, med inslag av ”humana straff”, och
insiktsterapi. Enligt egna undersökningar kommer 50%
av patienterna att fungera tillfredsställande i samhället. Nygaard Jensen betonar att ingen människa är alltigenom ”psykopat”,
och i de handlingar där personen inte beter sig psykopatiskt, utan
”mänskligt”, där kan man se möjligheten till förändring. ”Jag har ofta mött människor, som
visat psykopatiskt beteende. Jag har t o m mött människor,
som visat detta beteende så ofta att jag varit frestad att betrakta dem som
varande ’psykopater’, men de har också varit annat och mera som
människor betraktade.” (13) Vi måste alltså kunna se det
mänskliga i ”psykopaten”, men också det omänskliga i oss själva. (Som Stig
Dagerman uttryckte det: ”Två ting fyller mig med fasa. Bilan ovanför mig och
bödeln inom mig.”) Vi måste också ta till oss kunskapen om hur svårt skadat
ett barn kan bli på ett mycket tidigt stadium. Och slutligen kunna se att de
sociala levnadsförhållandena, och därmed samhällsförhållandena, påverkar
risken för s k tidiga störningar. Häri ligger möjligheten att kunna
förebygga och förhindra psykopatiskt beteende. Noter 1) DN 6/2-90 2) Det är inte heller så att alla
grova våldsbrottslingar är psykopater. Intressant i sammanhanget är att
knappt två av hundra personer som dömts för mord eller dråp, upprepar sitt
brott. (DN 15/2-90) 3) Nygaard Jensen (1979) 4) Cullberg
(1986) 5) Cullberg
(1986) 6) Cullberg (1986) 7) DN 7/2-90 8) Ragnar Skanåker berättar i GT
18/6-93: ”Jag såg svenska FN-soldater i Kongo som bar sig åt mot kongoleserna
som de tyska nazisterna bar sig åt mot judarna i andra världskriget.”
”Krigshandlingarna förvandlade annars hyggliga pojkar till rasistiska bestar.
Det går inte att beskriva. De var som förbytta.” 9) Nygaard
Jensen (1979) 10) Freese
m fl (1973): Rättspsykiatri. Aldus 11) DN 2816-90 12) DN 21/12-88 13) Nygaard
Jensen (1979) Källor Cullberg, J (1986): Dynamisk psykiatri.
Natur och Kultur. Nygaard Jensen, O
(1979): Psykopati - karaktärsavvikelse. Liber. Kats, M: Tidiga störningar.
Artikelserie i DN 9,10,11, 12, 26 januari 1990 Molin, K: Artikelserie i DN 6, 7, 8
februari samt 27, 28 juni 1990 där Lars-Inge Svartenbrandt, hans terapeut
Göran Källberg samt Källbergs handledare Margit Norell intervjuas. Annan relevant litteratur Miller, A (1982): I begynnelsen
var uppfostran. Wahlström och Widstrand. Fromm, E (1980): Den destruktiva
människan. En psykologisk analys av liv på avvägar. Natur och Kultur. Kelley, D (1948): 22 celler i
Nürnberg. Natur och Kultur. (Kelley var den psykiater som undersökte de
ledande tyska nazisterna vid rättegångarna i Nürnberg.) Wermlund, S (1949): Samvetets
uppkomst. En socialpsykologisk studie. Almqvist & Wiksells. Rose, S m fl
(1986) Inte i våra gener. Biologi, ideologi och människans natur. Bokskogen. |