Jan Eriksson Hem
Juli 2002
Manipulation som överlevnadsmekanism
- Har du
aldrig själv blivit lurad? - Nej, aldrig.
Jag är för elak.
(Rättspsykiater Sten Levander i SvD 990609) Syftet
med denna artikel är att systematisera olika manipulationstekniker. Kan man
snabbare se den manipulation man utsätts för ger det oss förutsättningar inte
bara att undvika bitterhet och känsla av att själva ha blivit lurade och
svikna. Kunskapen om manipulationens väsen kan också ge oss en möjlighet att
bättre stödja de människor som använder sig av dessa tekniker. Den
person som manipulerar kan vara personlighetsstörd, kriminell eller
missbrukare. Eller anhörig. Eller behandlare eller myndighetsperson…
Beteendet kan finnas hos de flesta människor i vissa situationer i livet.
Manipulationer används i olika sammanhang, t ex reklam och försäljning, men
det är inte detta jag här koncentrerar mig på. Mitt perspektiv i denna
artikel är huvudsakligen myndighetspersonens eller behandlarens. Betänk att
det är skillnad på att som anhörig leva i närheten av en person med
manipulerandet införlivat i personligheten, gentemot att som professionell
träffa på dessa personer i yrket. Manipulationsteknikerna kan dock vara de
samma. * Det
finns enheter där man arbetar med kriminella personer, missbrukare, människor
med antisociala störningar, alltså personer som brukar omnämnas som
manipulativa, men där det på dessa enheter ändå är ovanligt att man använder
ordet manipulation. På andra enheter kan ordet vara högfrekvent. Snart sagt
varje beteende från en klient/patient tolkas som manipulativt. Vad som skulle
kunnat tolkas som förmåga till inlevelse och empati, vänds på dessa enheter
genast i sin motsats och blir ett tecken på manipulativt beteende.
Nyanställda och vikarier möts med uppmaningen: ”Låt dig inte bli
manipulerad!” Löfgren (1992) diskuterar risken att användandet av ordet
manipulation ger uttryck för återhållen aggressivitet och fördömande av
klienten/patienten och kan vara uttryck för en negativ motöverföring
från behandlaren. Man kan
se manipulationen som en överlevnadsstrategi, ett skydd som personen utvecklat
under årens lopp. Ofta är vinsterna av manipulationerna små och kortsiktiga,
men en del personer kan ändå beskriva hur de får en ”kick” av att ha
manipulerat en myndighetsperson. T ex genom att på oriktiga grunder få ut en
matkupong från socialtjänsten, eller att ha manipulerat ett urinprov för att
dölja sitt missbruk. ”I en
situation där man uppfattar sig som maktlös och chanslös och där andra mer
traditionella försvar inte finns att tillgå eller fungerar blir
manipulationen det enda som står till buds. Ofta – men inte alltid – kan man
se detta beteende som en röd tråd i patientens liv. Redan som barn kan han ha
varit tvungen att blidka en berusad pappa genom något knep. Enda chansen att
överleva var kanske att spela ut förälder och äldre syskon mot varandra, hela
barndomsmiljön kan ha handlat om hur man lurar socialbyrå, arbetsgivare,
släktingar, skattemyndigheter och kanske varandra.” (Löfgren 1992, sid 365) Manipulationen
kan användas för att dölja en bakomliggande problematik. En person som har en
ännu ej diagnostiserad neuropsykiatrisk problematik,
kan förhala och manipulera för att undvika deltagande i en av socialtjänsten
anordnad arbetspraktik. Bakgrunden kan vara att personen har erfarenhet av
tidigare misslyckanden på arbetsplatser. Misslyckanden som kan ha
neuropsykiatriska orsaker, t ex svårigheter med sociala kontakter, mycket
människor, ostrukturerade arbetsplatser med splittrade sinnesintryck, att
komma i tid, hålla överenskommelser etc. Manipulationen
är inte alltid en överlevnadsmekanism som man har med sig från barndomen. En
missbrukare kan t ex ha utvecklat manipulationsteknikerna för att dölja och
skydda sitt missbruk. Ibland handlar manipulationen helt enkelt om att på ett
oärligt sätt få en annan människa dit man vill. * I definitionen
på manipulation ingår att manipulatören är medveten om vad han håller på med
och att den andre blir lurad. En person som befinner sig i kris, eller är
personlighetsstörd, kan sätta orimliga förhoppningar till vad hans behandlare
kan utföra för honom. Till en början är det behagligt för behandlaren att bli
idealiserad, men han börjar snart känna en press på sig att leva upp till
idealiseringen. Till slut måste behandlaren sätta stopp. Han kan inte utföra
allt det som han förväntas göra. Plötsligt vänds idealiseringen i
nedvärdering. Behandlaren är inte vatten värd. I detta läge kan behandlaren
uppfatta att han blivit utnyttjad, och dra sig tillbaka i besvikelse och
bitterhet. Det är dock inte med nödvändighet så att behandlaren har blivit
manipulerad i denna situation som beskrivits. Manipulationen förutsätter att
det funnits en avsikt och medvetenhet i att man håller på att lura en annan
människa. När en
sjuksköterska av tidsbrist inte övervakar en urinprovslämning och
missbrukaren byter ut urinprovet, är detta bara en manipulation under
förutsättning att sjuksköterskan inte räknat med att urinprovet kunde bytas ut
medan hon var borta. Den andre måste alltså bli lurad. * ”Man vet
att man har att göra med en antisocial patient när man sätter sig ner för ett
samtal i vetskap om att man kommer att bli lurad; och reser sig från samtalet
efter att i alla fall ha blivit det.” (Heilig 1999,
sid 152) * Nedan
ges exempel på manipulationstekniker. Personen som manipulerar benämns M. Var
vaksam på att det som beskrivs inte alltid
nödvändigtvis måste vara en manipulation. Man måste hela tiden se att det kan
finnas alternativa tolkningar till ett beteende. Det är väsentligt att tänka
i hypoteser, där manipulationshypotesen är en bland flera tänkbara hypoteser
till en persons handlande. En del
av manipulationsteknikerna är hämtade ur Gunnar Bergströms bok Kriminalitet
som livsstil (1997) (även om de i denna bok beskrivs under rubriken ”Förnekelse”).
Teknikerna som presenteras i punktform nedan gör inte anspråk på att vara
heltäckande och de lappar också delvis över varandra. Manipulationstekniker ·
Splittra personer.
Manipulatören (M) tar kontakter med ett flertal olika personer och spelar ut
dessa mot varandra, för att få igenom det han vill. Ungefär som när barnet
vädjar till sin far: ”Mamma säger att jag får!” M uttrycker sig vagt och
ibland med antydningar, vilket gör det svårt att konfrontera osanningar. Han
växlar mellan sanningar, överdrifter, vantolkningar och rena lögner. ”Min
socialsekreterare säger att du inte har utbildning för att förstå detta.”,
”Min läkare säger att jag är berättigad till socialbidrag!”, ”Jag har talat
med din chef och han säger att…” Manipulatören testar olika hypoteser för att
pröva vad det finns för motsättningar mellan människor. Eventuellt
underliggande motsättningar kan lätt väckas upp. (”Han säger ju det om min
kollega som jag tänkt hela tiden…”) Motsättningar som kan vara personliga
eller handla om regelverk eller olika ideologier inom behandling.
Förhållningssättet är att vara källkritisk – stämmer uppgifterna som M
lämnar? - samt
att behålla nyanserna i relationen med personer som finns runt M. Att
omedelbart kasta sig på telefonen och skälla ut sin samverkanspartner är inte
att rekommendera. M får svårare att manipulera om flera personer som träffar
M möts tillsammans. M kan då försöka skapa allianser och splittring genom att
försöka träffa någon avskilt (”jag litar bara på dig”) eller passa på att
säga något väsentligt när någon tillfälligt lämnat rummet (”jag vill inte att
hon får reda på detta, men jag vill berätta för er…”). ·
Lägga skuld. Att skylla ifrån sig, är
ett inte ovanligt, och kanske allmänmänskligt, handlingssätt. ”Jag hamnade i
dåligt sällskap”, kan man höra såväl ungdomar som kriminella vuxna säga.
(Många gånger kan man undra om det inte var personen ifråga som var det
dåliga sällskapet…) Att göra en annan person ansvarig för det man
själv gjort, kan vara ett effektivt sätt att få igenom det man önskar. En
missbrukare kan t e x göra sin anhörige eller socialsekreterare ansvarig för
att han återfallit i missbruk. Förhållningssättet är att ta ansvar för det
man eventuellt gjort fel, men ansvar för mer än det skall man inte ta. ·
Inställsamhet. Att visa på mina goda
egenskaper och antyda min överlägsenhet över andra människor, t ex tidigare
behandlare. ·
Nedvärdering. En missbrukande person
kan, med antydningar eller mer rakt på sak, inkompetensförklara sin
behandlare och därmed skapa osäkerhet hos behandlaren och ge förutsättningar
för att kunna driva igenom det M vill. Behandlaren är outbildad/för
teoretisk, oerfaren/utbränd, har ingen egen erfarenhet av missbruk/är bara en
gammal missbrukare, har enbart erfarenhet som f d alkoholist och vet ej något om att vara narkoman, är f d amfetaminist
men vet inget om hur det är att vara heroinist... M prövar sig fram med olika
hypoteser tills han hittar en svaghet eller osäkerhet hos behandlaren. På
samma sätt prövar kvinnomisshandlaren olika hypoteser för att trycka ned
kvinnan. En del vildsinta gissningar utan någon substans i, men han tar hela
tiden upp nya saker tills han hakar tag. ·
Gränsöverskridande frågor och gåvor. Att ställa
personliga frågor som går innanför ens integritet kan vara ett sätt att skapa
osäkerhet, få övertag och kontroll över en person. Att göra en
myndighetskontakt till en privat relation, kan försvåra för
myndighetspersonen att fatta sakliga och opartiska beslut. Gåvor kan också
vara ett sätt att få känslomässig kontroll över den som mottar dem. Patienten
vet att behandlaren har gåvan i sitt hem, ser den dagligen och då påminns om
patienten. ·
Byta fokus. Att fokusera på en detalj
kan totalt förvrida perspektivet i en diskussion som handlar om något mycket
viktigare än det som kommer att dominera samtalet. Plötsligt sitter man och
diskuterar sina egna parkeringsböter istället för det grova rån som klienten
utfört. ·
Pendla mellan aggressivitet och värme. Underliggande
aggressivitet hos M kan vara ett sätt att hålla ifrån sig besvärliga
frågeställningar. Man känner av aggressiviteten under samtalet och undviker
därför att konfrontera de manipulationer och motsägelser man hör hos M.
Ibland kommer aggressiviteten upp till ytan hos M och man utsätts då för en
kanonad av förolämpningar, förakt, nedvärderingar och mer eller mindre
uttalade hotelser. Man får använda all sin kraft till att stå emot, att inte
låta sig kränkas, att lyfta upp de underliggande hotelserna till ytan så de
blir tydliga osv. I den mån man överhuvudtaget ges möjlighet att yttra sig.
Därefter kan M blixtsnabbt byta sinnesstämning och ge beröm, uttrycka
uppskattning, skämta och uttrycka vänlighet. De snabba bytena av
sinnesstämning skapar förvirring och osäkerhet. Man kan känna en irrationell
tacksamhet mot M som slutat angripa en och nu är servil och vänlig igen. ·
Rättfärdigande. Bergström (1997) har
beskrivit kriminella tankemönster för att rättfärdiga brott. ”Resonemangen
handlar ofta om hur mycket han /brottslingen/ blivit
bestulen av samhället…” (Bergström 1997, sid 113) Den kriminelle kan betona
att han inte belastar samhället genom att leva på socialbidrag etc.
Kriminaliteten drabbar ingen (”De får ändå ut det på försäkringen…”). Svensson
är också kriminell (skattefiffel, hembränt). Om inte samhället skapade
olyckliga människor skulle ingen köpa narkotika. Vilka är egentligen de
verkliga brottslingarna i samhället? Brottslingen kan också hänvisa till hur
hygglig han är mot alla dem han inte
rånar och misshandlar. (Bergström kategoriserar dock inte detta som
rättfärdigande, utan ”sentimentalitet”, a a sid
117) Brottslingen stjäl inte av gamla, barn och fattiga. Han misshandlar inte
kvinnor eller våldtar barn. ”Den kriminelle kan mycket väl stjäla på
måndag och hjälpa en gammal dam över gatan på tisdag, göra ett inbrott på
torsdag och sitta barnvakt på fredag.” (a a sid 179.) Jfr
hustrumisshandlaren som slår sin fru på lördagkvällen
och kokar sylt med barnen på söndag. Risken är att omgivningen alltför mycket
går in i M:s tänkesätt och framhållande av sina goda egenskaper, och därmed
förstärker rättfärdigandet. . ·
Vaghet har nämnts tidigare. Det man inte ger exakta
svar på behöver man inte heller ta ansvar för. Förhållningssättet är att
ställa precisa frågor. ”Har du alkoholproblem?” leder lätt till ett nekande
svar. Mer precist är att fråga: Hur många gånger har du omhändertagits av
polisen pga berusning? Varit inlagd för avgiftning?
Dömts för rattfylleri? ·
Minimera och bagatellisera hänger
ihop med vaghet. Missbrukaren uppger ofta (men inte alltid) att han druckit
mindre än vad han gjort. Hustrumisshandlaren att han slagit mindre än vad som
faktiskt framkommit av polisrapport och läkarintyg. En annars mycket verbal
man kan beskriva misshandeln av sin fru i ett par meningar. ”Jag kom hem och
hon började gräla och slå på mig och då tryckte jag upp henne i väggen för
att lugna ner henne.” Förhållningssättet är även här att fråga detaljerat.
Först kom du in genom dörren, var befann sig barnen, var din fru vaken,
hängde du av dig rocken? Och så vidare, sekvens för sekvens. ·
Definiera om problemet. ”Bara
jag får arbete och bostad kommer allt att lösa sig.” ”När vi flyttar ifrån
den här stan och dina släktingar kommer allt att bli
bra.” När huvudproblemet i själva verket är något helt annat och mycket
större som inte löses på föreslagna sätt. ·
Använda positivt värdeladdade ord. ”Jag
tar fullt ansvar för vad jag gör, men hade inte du betett dig så här hade det
aldrig hänt.” M använder positivt värdeladdade ord som ansvar, respekt,
stolthet etc, utan att förstå innebörden av dem. M
vet att dessa ord låter bra och leder till positiva konsekvenser om man
använder dem. ”Jag respekterar den som respekterar mig.” Samma person kan ha
begått ett grovt rån strax innan han yttrar detta. Ett brott som är kränkande
och allt annat än respektfullt mot den som drabbas. Vi är vana att nicka
instämmande till någon som säger att han inte vill skylla ifrån sig och att
han är beredd att ta sitt straff. I samma mening kan emellertid raka
motsatsen yppas. Att använda orden på detta sätt skapar förvirring hos den
som lyssnar. ·
Föregå det som önskas. M för
in samtalet på detaljer om vilken färg man skall måla om det kommande torpet
med, hur man skall möblera etc. Detta innan partnern ens har sagt ja till att
införskaffa ett sommartorp. Missbrukaren som sökt socialbidrag till nya
kläder, diskuterar ingående med tjänstemannen hur pengarna skall betalas ut.
Detta långt innan beslut överhuvudtaget är fattat om personen är berättigad till
klädbidrag. Att föregå det som önskas är ett effektivt sätt att få igenom sin
vilja. Det är svårare att säga nej när man gått in i en diskussion ”som om
allt redan var bestämt”. ·
Tänja på regler. M
ifrågasätter en regel som finns. Ifrågasättandet kan låta helt adekvat. ”Om
ni accepterar det här, varför då inte också acceptera det här som är nästan
exakt samma sak?” Att säga nej känns ologiskt och man vill inte bli betraktad
som en paragrafryttare. Sedan går M vidare med nästa steg. Ibland är reglerna
outtalade och en skicklig manipulatör ställer då aldrig sitt ”offer” inför
tydliga val, utan glider närmast omärkligt vidare mot sitt mål. ·
Förmå andra att överträda regler. M kan
också försöka få en annan person att stegvis gå över gränsen för vad som är
acceptabelt/lagligt. Detta för att få hållhakar och binda personen till sig.
Kriminalvårdare kan råka ut för detta; det som från början bara är vanlig
hygglighet gentemot en intagen, leder ett par år senare till att vårdaren
smugglar in narkotika på anstalten. Hemlighållande och allianser är
illavarslande tecken… Även på vissa arbetsplatser introduceras stegvis
nyanställda på detta sätt i en kriminell kultur: ”Du är varmt välkommen
hit! Här har vi högt i tak och det är viktigt att Du säger vad Du tycker. Där
borta står tvättmaskinen som Du kan använda privat om Du skulle behöva.
Chefen behöver ju inte veta allt. Och tvättpulver kan Du också ta om Du har
glömt någon gång. Som sagt var: Varmt välkommen!” ·
Känslomässig utpressning. Antydningar
eller mer öppna hotelser om att M skall skada sig eller ta livet av sig,
återgå i missbruk, göra slut på förhållandet etc,
om M inte får sin vilja igenom. ·
Lögner. Vi har ofta svårt att tänka oss att människor
ljuger oss rätt upp i ansiktet. Personer med bristande skam/skuldkänslor kan
möta en med aggressivitet eller rycka på axlarna när man slutligen efter
många undanflykter, bortförklaringar och motangrepp, lyckas konfrontera dem
med att ha ljugit. ”Det är klart jag ljög. Det förstår du väl i min
situation. Efter allt vad du gjort mot mig. Har aldrig du ljugit någon gång?” ·
Gå med (fast man i själva verket tycker tvärtom). Ett
exempel är behandlaren som blir som han tycker utsatt för orättfärdig kritik
av en patient, men väljer att tillämpa s k ”verbal
jiujitsu”. Dvs han går
inte i försvar utan håller med om kritiken: ”Jag är medveten om att jag har
fel och brister och inte är världens bäste behandlare” Behandlaren går med
patienten tills patienten vänder och börjar ta upp positiva sidor hos
behandlaren. Ett annat exempel är missbrukaren som fogar sig i alla regler på
institutionen, aldrig argumenterar emot och håller med om allt som sägs. Med
syfte att så snabbt och smidigt som möjligt ta sig igenom behandlingen utan
att behöva förändra sig. ·
Skapa tidsbrist. Det är
lättare att gå in i en manipulation om man får tidspress på sig. M kan
avsiktligt skapa denna tidspress och också engagera andra personer i samma
syfte. ·
Låtsas hjälplös. M kan
framställa sig som hjälplös och därmed få människor i hans omgivning att gå
in och agera för hans räkning. M beskriver sig som ett offer för
omständigheterna och utsatt för ständiga oförätter från myndighetspersoner.
Själv är M utan möjlighet att påverka och styra sitt liv. Jag
vill åter påpeka att man måste tänka i hypoteser och med alternativa
tolkningar. Allt behöver inte vara manipulativt som stämmer in på ovanstående
punkter. Heilig (1999,
sid 152) beskriver hur patienter med antisocial personlighetsstörning kan få
människor att gå in och ”kämpa som ombud” för dessa patienter. Personer runt
omkring den som manipulerar kan alltså av missriktad välvilja, okunskap eller
omedvetenhet, ibland i kombination med rädsla, förstärka de ovan beskrivna
manipulationerna. Har man
tid och möjlighet att diskutera med andra minskar risken för att bli
manipulerad. Är man osäker inom ett område är risken större att man blir
lurad än om man är expert inom sitt område. Vet man något om motorer är det
lättare, men ingen garanti, att genomskåda en oärlig bilförsäljare. ”För
konsten är ju den….att
hela tiden hålla blicken stint fästad vid den skruttiga bilen och inte låta
sig dras med av bilförsäljarens charmiga svada.” (Sten Levander i SvD 990609)
(Betänk vad det står i läkarintyget och polisrapporterna när
hustrumisshandlaren kommer med sina bortförklaringar och motangrepp.) Bergström
(1997) skriver följande om förhållningssätt vid inledande intervjuer med
kriminella personer som är förnekande/manipulerande: ·
Konfrontera inte klienten alltför hårt med
misstankar om att han förnekar/ljuger. ·
Ställ konkreta frågor om fakta som är svåra att
ljuga om eller svara otydligt på. ·
Pressa försiktigt efter konkreta svar. ·
Håll er till uppgiften som intervjun gäller och
acceptera inte att byta ämne. ·
Acceptera inte förnekelsen men ställ inga
motfrågor i en anklagande ton. (Bergström
1997, sid 180) Man kan
bjuda in till manipulationer, skapa förutsättningar för dem. T ex om man inom
socialtjänsten ställer en mängd välvilliga frågor till en klient om hur han
gjort för att hålla sig nykter och drogfri samtidigt som klienten vet att han
blir utskriven från sitt boende eller riskerar att ej
beviljas socialbidrag om han säger sanningen, att han missbrukat. * En
person med missbruksproblem och stark kriminell identitet skall slussas ut från
fängelset. Socialsekreteraren åker med klienten på informationsbesök till ett
behandlingshem långt ute på landet. Socialsekreteraren ser under besöket den
vackra naturen, sjön man kan fiska i, det lilla samhället en bit bort med
möjlighet till social träning. Klienten ser avlägset belägna sommarstugor,
olåsta bilar, ett postkontor långt från närmaste polisstation…(Skall man kunna stödja
människor och undvika att gå in i manipulationer, är det väsentligt att känna
till hur de tänker. Detta handlar alltså inte om cynism, utan
tvärtom om medmänsklighet.) Ett
annat exempel. En ny person börjar i en väl inarbetad arbetsgrupp. Han är
engagerad och driftig. Drar igång projekt. Påpekar för dig att chefen inte
verkar ha sett din kapacitet. Påtalar även förtroligt vissa bitska sanningar
om dina arbetskamrater. Sådant du lagt märke till och retat dig på ibland,
men inte mer än så. Nu ifrågasätter du själv hur du kunnat arbeta med dessa
människor så länge. Den nyanställde talar om dig och honom som ett oslagbart par.
Han säger att du har hur stor kapacitet som helst om du bara fick arbeta i en
mer ”kompetent miljö”. Du engagerar dig starkt i ett av hans projekt. Så en
dag är han borta. Det framkommer oärligheter han medverkat i. Hans projekt
och stora arbetsinsats verkar mest ha varit luftslott. Och du är kvar. Med
din gamla arbetsgrupp. Medan mannen dragit vidare för nya äventyr,
utnyttjanden och manipulationer. (Den
som lagt ett stort engagemang i något har lättare att drabbas av bitterhet
och stor besvikelse, än den som känt igen signalerna och haft
manipulationshypotesen med i tankarna.) * Slutligen.
Man kan inte alltid gå omkring med säkerhetslina och vara vaksam jämt och
ständigt. Och i vissa perioder av livet är vi mer sårbara för manipulationer.
Ibland blir vi lurade. Det viktiga är då att se var skulden ligger. Det är
lätt att ta på sig skuld för det som egentligen en annan person bär ansvaret
för… En
professionell person som arbetar med människor som kan vara manipulativa,
eller i miljöer som frammanar manipulationer hos människor (om man vill
uttrycka det så), bör dock ta till sig kunskapen om manipulationens väsen. Litteratur Bergström,
G (1997, 2002): Kriminalitet som livsstil. Egalité.
Falun. Berry,
C R (1990): Hjälpa andra – stjälpa sig själv. Natur och Kultur.
Stockholm. Heilig, M:
(1999): Beroendetillstånd. Astra Läkemedel. Södertälje. Lafolie, P
(1989): Knarkanalyser i urin. ConTemp.
Södertälje. (Torr titel, intressant bok. Engagerat skrivet, bl a om manipulationstekniker inom missbrukarvården.) Löfgren,
B; Nelson-Löfgren, I (1980, 1992): Alkohol. Rus, missbruk, behandling.
Prisma. Stockholm. Nilsson,
G; Silfving, T (2001): Farliga relationer? – om
borderline. Cura. Falun. Stein,
C (1999): ”Psykopater är omöjliga att bota” Intervju med Sten Levander.
SvD 990609. Weinberg,
J R (1990): Intervjuteknik. Hur man tar reda på om någon är alkoholist.
Propius. Stockholm. (Hazeldenskrift) Copyright © 2002 Jan Eriksson |