Jan Eriksson                                                                                                               Hem

- 2002

 

Nedanstående text återges utan ändringar som den skrevs 1987.

 
                                           

 

 

 

 

                        En pacifistisk dialog (1987)

 

-         Varför är du värnpliktsvägrare? Vill du inte försvara våra kvinnor och barn?

 

-         Jag tror inte att ett militärt försvar kan försvara våra kvinnors och barns liv. Tvärtom är det så att ju starkare militärt försvar vi har, desto fler människor kommer att dö på vår egen sida. Vapenutvecklingen har ju lett till att det idag främst är civila som drabbas av kriget. I första världskriget var 5% av de dödade civila. I andra världskriget var siffran 48%. I Koreakriget 84%. I Vietnam 90%. Jag kan inte svara för hur jag skulle handla i varje tänkbar situation, men jag tror att våra kvinnor och barn skulle vara betydligt säkrare utan ett militärt försvar.

 

-         Men det finns väl andra värden än livet som kan vara värda att försvara? Vår natur och kultur exempelvis?

 

-         Samma svar där. Ju starkare militärt försvar, desto större förödelse… Vi skulle bli utsatta för terrorbombningar och liknande som skulle drabba våra kyrkor, museer, ängar, åkrar, skogar, sjöar, fjäll…

 

-         Men skall vi då bara underkasta oss? Är inte friheten värd att försvara? Om än vi måste offra en del?

 

-         Frågan är om militären verkligen kan försvara vår frihet. Vi lever i ett så sårbart samhälle. Det räcker i stort sätt att klippa av en elkabel så bryter hela samhället ihop. Vi skulle inte klara vår matförsörjning, uppvärmning av bostäder etc. Sedan kan man också fråga sig om friheten är värd att försvara med vilka medel som helst. Ett modernt krig innebär ju massdödande av människor. Någonstans måste det nog finnas en gräns för vad man har rätt att göra, även för friheten. En militär accepterar ju inte heller vad som helst. Tortyr anses ju inte acceptabelt, inte ens om tortyr av en fiendesoldat vore nödvändigt för att få fram uppgifter som kunde leda till att landet blev fritt.

 

-         Militärens argument är ju annars att om Sverige skulle bli indraget i ett krig skulle det vara en del av ett världskrig. Då är den stormakt som vill anfalla oss så upptagen av den andra sidan att den bara kan avsätta en mycket liten del av sina styrkor för att ockupera Sverige. I detta läge skulle ett starkt svenskt försvar verka avskräckande, och i värsta fall kunna slå tillbaka angriparen.

 

-         Jag tror att ett världskrig mycket snart skulle trappas upp till kärnvapenkrig. Och då spelar det nog ingen roll hur starkt försvar vi har.

 

-         Men alla krig innebär ju inte kärnvapenkrig. Hur ser du exempelvis på befrielserörelsers väpnade kamp?

 

-         Befrielserörelsers kamp har alltid varit ett moraliskt dilemma för pacifister. Ett problem är vapenutvecklingen som har lett till att det idag ofta inte räcker att döda förtryckaren, utan man måste också döda hans barn. Även konventionella vapen slår idag urskillningslöst. Som Trotskij skrev redan 1938: ”Inbördeskriget är den allvarligaste formen av krig. Det är otänkbart inte bara utan våld gentemot tredje part utan också, med den teknik som man har nu, dödandet av gamla män, kvinnor och barn.” Detta dödande brutaliserar gerillasoldaterna. Genom att dagligen döda höjs ens toleransnivå till våld. Även befrielserörelsens krigare torterar, våldtar, dödar kvinnor som samarbetat med motståndarna osv. Även svenska soldater skulle i ett krig handla på detta sätt. Så sker en upptrappning av våldet som sedan är svår att bryta. Risken är sedan – när segern är vunnen – att våldet byggs in i nya förtryckarsystem. Kan man döda sina fiender, kan man också döda sina vänner som ”sviker saken”.

 

-         Vad är då alternativet? Ickevåld?

 

-         Tanken bakom ickevåld är att varje makthavare är beroende av sina medborgares samverkan. Genom att vägra samarbete på olika sätt, ex genom roterande punktstrejker, branschstrejker, generalstrejker, maskningsaktioner, bojkotter, blockader, sabotage etc, skall man tvinga makthavaren att avgå.

 

-         Kommer inte då makthavaren att svara med våld?

 

-         Om aktionerna är effektiva kommer makthavaren att slå tillbaka. Tanken är då att en ickevåldskamp skulle kosta färre dödsoffer än om man gick över till väpnad kamp. Upptrappningen av våldet hålls tillbaka.

 

-         Men tror du verkligen att en sådan kamp skulle kunna vara effektiv?

 

-         Jag vet inte. I dagens Sverige skulle det kanske vara svårt med tanke på hur sårbara vi är. Man kan i stort sett styra Sverige genom att ta över storstadsregionerna Göteborg, Stockholm, Malmö. Skulle vi ha någon form av ickevåldsförsvar fick vi nog förändra samhället så att vi blev mindre sårbara, mindre centraliserade osv. Men frågan är också vad alternativet till ickevåld är: underkastelse eller ett krig med allt vad detta innebär av massdödande av människor, ”skyldiga” som ”oskyldiga”? Vem är förresten ”skyldig” i ett krig? Kan man begära av en rysk soldat att han skall vapenvägra? I Sovjet finns ingen möjlighet att göra vapenfri tjänst.

 

-         Du är alltså emot varje form av våld under varje tänkbar situation?

 

-         Nej, men det finns gränser. Och i ett modernt krig, med de vapen vi förfogar över idag, menar jag att gränsen sedan länge är överskriden.

 

 

 1987-08-30

 

 

 

                                                                         Tillbaka till Pacifism…

 

                                                                                           Hem